Szukaj na blogu

wtorek, 30 czerwca 2015

MINI PALMIERY

Palmiery to chyba najszybszy sposób na słodką przekąskę z ciasta francuskiego. 
Jeśli bazujemy na gotowym cieście, do ich upieczenia będziemy potrzebować dodatkowo tylko cukru i cynamonu. Oczywiście przepis możemy dowolnie modyfikować dodając (lub zamieniając) zmielone orzechy, startą czekoladę, migdały ... lub oblewając je np. stopioną czekoladą.
 Ciasteczka są łatwe i szybkie do zrobienia, więc bez problemu poradzą sobie z nimi nawet mniej wprawione w sztuce kulinarnej panie domu 😊
Są pyszne szczególnie lekko ciepłe ❤




 Składniki:
  • op. gotowego ciasta francuskiego (u mnie 375g)
  • 1/4 szkl. cukru
  • 1/2 op. cynamonu



Wykonanie: 



Ciasto rozwijamy na blacie stołu lekko posypanego mąką. Delikatnie rozwałkowujemy. Ja przecięłam ciasto na pół, aby otrzymać 2 węższe prostokąty. (Otrzymałam dzięki temu więcej ciasteczek w wersji mini). Płat ciasta posypujemy cukrem wymieszanym z cynamonem. Rolujemy prawy, dłuższy bok do środka, a następnie analogicznie - lewy. Otrzymany rulonik tniemy na 1cm kawałki. Układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. 


Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180st. na ok 13-15 minut (w zależności od wielkości ciastek) do zrumienienia. 
Z podanych składników otrzymałam 2 blachy mini ciasteczek.








piątek, 26 czerwca 2015

DROBIOWA WĄTRÓBKA NA KOŁDERCE Z MŁODEJ CUKINII

Lubimy wątróbkę drobiową :)) 
Jest bardzo zdrowa.  Zawiera wysokowartościowe białko, żelazo, dużą ilość witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A,D,E,K) oraz witamin rozpuszczalnych w wodzie (B1, B2, PP, B12, witamina C).
Dlatego wciąż szukam nowym smaków i składników, z którymi mogłabym ją przyrządzić. No bo w końcu ... ile razy można jeść wątróbkę z cebulą??? 
Mój nowatorski przepis z drobiową wątróbką w roli głównej przypadł nam baaardzo do gustu. Kołderka z cukinii, na której podałam wątróbkę fajnie komponowała się z podsmażonymi podrobami.



Składniki:

700g wątróbki drobiowej
2 młode cukinie
kilka pieczarek
2 młode pory
2 młode marchewki
majeranek
sól
świeżo zmielony pieprz
szczypta cukru
olej

Wykonanie: 


Wątróbkę myjemy, czyścimy, osuszamy papierowym ręczniczkiem, jeśli jest duża kroimy na mniejsze kawałki. Posypujemy majerankiem i smażymy na rozgrzanym oleju od czasu do czasu mieszając. Pod koniec smażenia solimy i pieprzymy do smaku.
Na drugiej patelni rozgrzewamy olej, wrzucamy pokrojony w plasterki por i marchewkę. Podsmażamy kilka minut na małym ogniu. Następnie dorzucamy pokrojone w półplasterki cukinie i pokrojone pieczarki. Mieszamy całość, doprawiamy do smaku: solą, pieprzem i szczyptą cukru. Smażymy do momentu, kiedy warzywa będą miękkie. Na koniec dodajemy posiekany koperek.
Na talerzu układamy warstwę podsmażonej z warzywami cukinii, na nią wykładamy wątróbkę. Podajemy z pieczywem.





czwartek, 25 czerwca 2015

RÓŻOWO MI CZYLI SMOOTHIE Z CZERWONYCH OWOCÓW

Smoothie to najzwyczajniej w świecie koktajl ze zmiksowanych owoców (bądź warzyw). Czasem z dodatkiem mleka czy jogurtu naturalnego, w sezonie letnim schładzany kostkami lodu ... 
Skondensowane witaminy w pysznej postaci :)  
Przygotowanie go nie jest ani czaso, ani pracochłonne, a nadają się do niego praktycznie każde owoce, które mamy pod ręką :)



Składniki:



  • 1/2 szklanki dojrzałych truskawek
  • 1/2 szklanki  malin
  • plaster arbuza
  • 1/2  jabłka
  • 1/2 szklanki jogurtu greckiego
  • sok z 1/2 cytryny
  • 1 łyżka miodu (jeśli owoce są mało słodkie)
  • kilka kostek lodu


Wykonanie: 


Owoce myjemy, obieramy i blendujemy. Mieszamy z jogurtem, sokiem z cytryny i dosładzamy miodem, jeśli koktajl jest wg nas za mało słodki. Schładzamy kostkami lodu.




wtorek, 23 czerwca 2015

DROŻDŻOWE CIASTO Z RABARBAREM, ŻURAWINĄ, PŁATKAMI MIGDAŁÓW I MAŚLANĄ KRUSZONKĄ

Klasyczne ciasto drożdżowe, lekko kwaśny rabarbar, słodka żurawina, chrupiące płatki migdałów i pachnąca masłem kruszonka ... 
cóż chcieć więcej? 
Składniki wspaniale się komponują i dają nam ciasto o niebiańskim wprost smaku ... 
W sezonie na rabarbar piekę je często, bo ... niestety sezon nie trwa wiecznie ... :))


Składniki:

  • 1/2 kg maki
  • 1/2 szkl. cukru
  • 2 jaja + 2 żółtka
  • 5 dkg drożdży
  • 12.5 dkg masła (margaryny)
  • 1/2 szkl. mleka
  • aromat cytrynowy lub skórka otarta z 1 sparzonej cytryny
  • 100g suszonej żurawiny
  • 1kg rabarbaru + 2 łyżki cukru do jego zasypania
  • 100g płatków migdałów
Na kruszonkę:

  • 150g mąki
  • 100g cukru
  • 80g prawdziwego masła
Do posypania:
  • cukier wanilinowy 

Wykonanie: 


Rabarbar obrać, pokroić na nieduże kawałki zasypać cukrem i odstawić.
Żurawinę zalać gorącą wodą. Po 10-15 minutach odcisnąć z nadmiaru wody
Z drożdży, mleka ,łyżeczki cukru i łyżeczki mąki zrobić rozczyn, odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce. Ja w chłodne dni wykorzystuję do tego grzejnik (jeśli jest ciepły). Jaja i żółtka ubić z cukrem do białości. Do przesianej mąki dodać ubite jaja, roztopiony, ciepły tłuszcz, aromat  i wyrośnięty rozczyn. Całość dobrze wyrobić (drewnianą łyżką lub mikserem z hakami).  Przykryć ściereczką i odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce, aż ciasto podwoi swoją objętość. Kiedy ciasto wyrośnie dodać żurawinę, wymieszać. Następnie wyłożyć je na blachę, na nie wyłożyć odsączony na sicie rabarbar. Posypać wierzch kruszonką wymieszaną z płatkami migdałów, a kruszonkę delikatnie cukrem waniliowym. Ponownie odstawić w ciepłe miejsce na ok 15 -20 min. Piec ok.45 minut. w temp.175st.







niedziela, 21 czerwca 2015

LEKKI BIGOS Z MŁODEJ KAPUSTY

Bigos z młodej kapusty przygotowuję zazwyczaj kilka razy w sezonie, zmieniając tylko dodane do niego składniki bądź przyprawy. 
Dla mnie jest on ukoronowaniem kapuścianego sezonu, bo już nigdy później kapusta nie smakuje tak, jak o tej porze roku 😍
Przygotowuje się go bardzo szybko, ale jaki efekt! 
Mmmm ... palce lizać! 
Na blogu także: bigos z młodej kapusty wariacja nr 1 oraz bigos z młodej kapusty - wariacja nr 2.




Składniki:


  • 1 młoda kapusta średniej wielkości
  • 2 laski chudej kiełbasy
  • kilka pieczarek
  • 1 czerwona papryka
  • 2 młode marchewki
  • puszka pomidorów w sosie własnym
  • 2 cebule
  • sól
  • pieprz
  • liść laurowy
  • ziele angielskie
  • olej do podsmażenia kiełbasy
  • koperek
  • łyżka pikantnego ketchupu


Wykonanie:

Kapustę szatkujemy, marchewkę obieramy kroimy na plasterki, wrzucamy do garnka i zalewamy wodą.  Wrzucamy ziele angielskie, liść laurowy i lekko solimy. Gotujemy ok 20 minut, po czym odcedzamy zostawiając odrobinę wody. Na patelni na oleju podsmażamy pokrojoną w kostkę cebulę i pokrojoną w półplasterki wędlinę. Kiedy się lekko podsmażą dodajemy pokrojoną paprykę i  pieczarki. Całość chwilę podsmażamy, a następnie przekładamy do kapusty, dodajemy pomidory w sosie własnym i dusimy całość ok 20 min. Na końcu dodajemy przyprawy: sól, pieprz i ew.szczyptę cukru. Dla zaostrzenia smaku dodaję też trochę pikantnego ketchupu. Dokładnie mieszamy. Posypujemy koperkiem. 




piątek, 19 czerwca 2015

KRUSZAWIEC Z CZARNĄ PORZECZKĄ

Ciasto znane chyba dosłownie od pokoleń :)) tylko pod różną nazwą, zależnie od regionu. 
W moim domu funkcjonuje nazwa "kruszawiec", ale równie popularny jest skubaniec czy pleśniak. 
W każdym razie wszystkie nazwy oznaczają jedno: pyszne, kruche ciasto, z dodatkiem kwaskowego dżemu, owoców i słodkiej, chrupiącej pianki bezowej ...
Uwielbiam je za smak, prostotę, i za to, że przywołuje wspomnienia odległych lat i domu rodzinnego...





Składniki: (foremka 21cm x 30cx)

  • 500g mąki pszennej
  • 250g margaryny
  • 1 szklanka cukru 
  • 2 łyżeczki cukru waniliowego
  • 4 jajka
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2 łyżki gęstej, kwaśnej śmietany 18%
  • 1 budyń czerwony bez cukru (malinowy, wiśniowy, truskawkowy lub poziomkowy)
  • 1 łyżka kakao
  • dowolne owoce: u mnie czarna porzeczka odsączona z kompotu
  • 1/2 słoika dżemu z czarnej porzeczki lub powideł śliwkowych



Wykonanie: 



Żółtka oddzielić od białek. Z margaryny, żółtek, 1/4 szklanki cukru, cukru waniliowego, mąki, proszku do pieczenia i śmietany zagnieść kruche ciasto. Podzielić na 3 części. Do jednej części dodać kakao i zagnieść ponownie. Ciasto ciemne  i jedno ciasto jasne owinąć w folię spożywczą i wstawić do zamrażalnika. 
Drugim jasnym ciastem wyłożyć  formę  wysmarowaną masłem i posypanej mąką. 
Na cieście rozsmarować dżem lub powidła, na to wyłożyć owoce. 
Ciasto kakaowe zetrzeć na tarce na wyłożone owoce. Następnie ubić  białka na sztywną pianę. Pod koniec ubijania dodawać stopniowo pozostałe ¾ szklanki cukru i jeszcze chwilę ubijać. Dodać proszek budyniowy (lub kisiel). Ubitą piankę wyłożyć na ciemne ciasto. 
Na nią zetrzeć jasne ciasto (lub poskubać palcami)
Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180st na 50-55 minut.





    środa, 17 czerwca 2015

    POMIDOROWA POTRAWKA Z KURCZAKA

    Prosty przepis na wykorzystanie ulubionej przez wszystkich piersi z kurczaka. 
    Soczyste kawałki mięsa, z aromatycznym, gęstym sosem stworzyły pyszną potrawę. 
    Spora ilość cebuli fajnie zagęściła sos, a pieczarki, kiszony ogórek i nuta czosnku nadały potrawie ciekawy smak. 
    Polecam gorąco!




    Składniki:

    • 700g piersi z kurczaka
    • 2 cebule
    • 200g pieczarek
    • 2-3 małe ogórki kiszone
    • 2-3 ząbki czosnku
    • 2 puszki pomidorów w sosie własnym
    • 2 łyżki oleju
    • sól
    • pieprz
    • bazylia
    • ostra papryka
    • oregano



    Wykonanie: 


    Piersi kroimy dowolnie, moje pokrojone zostały w dość duże kawałki. Wkładamy je do miseczki i posypujemy solą, pieprzem, papryką, bazylią, posiekanym drobno czosnkiem i  szczyptą oregano. Mieszamy dokładnie, aby każdy kawałek obtoczony był w przyprawach. Miseczkę przykrywamy i wstawiamy do lodówki na 2-3 godziny, a najlepiej na całą noc. 
    Na patelni rozgrzewamy olej, wrzucamy kawałki mięsa i obsmażamy je z każdej strony. Do podsmażonego kurczaka dorzucamy pokrojoną w kostkę cebulę, mieszamy i smażymy całość ok 5 minut, po czym dodajemy pokrojone w plasterki pieczarki. Całość ponownie mieszamy, chwilę podsmażamy, a następnie podlewamy odrobiną wody i dusimy na małym ogniu ok 15 minut. Pomidory blendujemy. Przelewamy do duszonego mięsa. Dusimy bez przykrycia kolejne 15 minut. Na koniec  dorzucamy pokrojone w plasterki ogórki, posiekaną natkę pietruszki i pokrojone w plasterki kiszone ogórki. 
    Podajemy z makaronem, ryżem lub świeżą bagietką.








    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Drukuj

    Print Friendly and PDF