Szukaj na blogu

wtorek, 3 września 2024

PYSZNA LANA (BISZKOPTOWA) SZARLOTKA

Przepis podpatrzony przeze mnie na kilku blogach, który czekał wiele miesięcy na przetestowanie. A, że ostatnio sporo było u mnie serników i ciast bez pieczenia, przyszła mi dla odmiany ochota na ciacho z jabłkami. I to takie, którego jeszcze nie piekłam. Jednym z blogów, gdzie znajdziecie przepis na to pyszne ciasto jest blog Krystyny - i tego przepisu się trzymałam (tutaj oryginalny przepis ). Przepis odzwierciedliłam, zmieniając go minimalnie. Jabłka, których użyłam były dosyć słodkie. Następnym razem zrobię to ciasto z jabłkami typu szara reneta, bo jednak zdecydowanie bardziej lubię kwaśne jabłka w jabłeczniku czy szarlotce. Mimo tego szarlotka jest przepyszna! Mięciutka, delikatna, po 2-3 dniach taka sama jak w dniu upieczenia. 
Gorąco polecam przepis! 



Na masę jabłkową:
  • ok. 2 kg jabłek
  • 2-3 łyżki cukru (w zależności od kwasowości naszych jabłek)
  • sok z 1/2 cytryny
  • 1 kisiel cytrynowy o wadze 38 g.
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
Jabłka obieramy, kroimy na kawałki. Ja kroiłam na ósemki, a potem każdą na kawałki. Przekładamy do garnka, dodajemy cukier, cytrynę i dusimy na małym ogniu, aż zaczną nam się rozpadać, ale wciąż będą widoczne kawałki. Odstawiamy na bok, jak trochę przestygną dodajemy kisiel i mąkę ziemniaczaną. Mieszamy.
Zabieramy się za przygotowanie ciasta.

Potrzebujemy do niego:(na blaszkę 24 cm x 32 cm)
  • 1.5 szkl mąki pszennej
  • 0.5 szkl mąki ziemniaczanej
  • 3/4 szkl cukru
  • 1 cukier waniliowy
  • 6 jajek
  • 1.5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 250 g masła (ew.margaryny)
  • skórka otarta z 1 sparzonej cytryny
  • szczypta soli 
Wykonanie:

Białka ubijamy na sztywną pianę ze szczyptą soli. Nie przerywając ubijania dodajemy stopniowo cukier, cukier waniliowy, a następnie po 1 żółtku. Masło roztapiamy, aż będzie prawie wrzące. Zmniejszamy obroty miksera do minimum i stopniowo dodajemy obie mąki wymieszane z proszkiem do pieczenia oraz otartą skórkę z cytryny. Na koniec wlewamy pomału bardzo gorący tłuszcz. Foremkę wykładamy papierem do pieczenia.
Połowę ciasta wylewamy do formy i wyrównujemy. Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 st i podpiekamy ok.12 minut. Następnie wyjmujemy z piekarnika i na podpieczony spód wykładamy przygotowane jabłka. Na warstwę jabłek wylewamy pozostałe ciasto. Ponownie wstawiamy do gorącego piekarnika i pieczemy 45 minut. 






4 komentarze:

  1. Lane ciasto w czasie pieczenia mozna wyjac i dalej piec? zawsze wychodzil zakalec na palec, bede probowala , ale mam obawe przed tymmmm

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak napisałam w przepisie, można wyjąć, wyłożyć jabłka, wylać resztę ciasta i piec ponownie. Na zdjęciu widać dokładnie, że nie ma żadnego zakalca.

      Usuń
  2. jaką wielkość blachy należy użyć ewentualnie tortownicy?

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Drukuj

Print Friendly and PDF