Szukaj na blogu

środa, 18 lutego 2015

SZPLITRY DANUSI

Czemu szplitry? I czemu Danusi? Pewnie się zastanawiacie ... 
Już wyjaśniam :))
Szplitry - to pyszne małe ciasteczka rodem z Górnego Śląska. 
Ciastka są zazwyczaj z nadzieniem z marmolady, sera lub maku, posypane cukrem pudrem lub polukrowane (wyczytane w internecie) .
Okazuje się, że takie ciasteczka tylko krucho-drożdżowe piekę od lat 15 :)) tylko nazwa "szplitry" nie była mi znana.
 A ponieważ dzisiejszy przepis pochodzi z bloga Danusi, postanowiłam ciastka nazwać Jej imieniem :))

Polecam ten przepis gorąco, bo ciasteczka są  pyszne i szybkie do zrobienia :))



Składniki: (na ok 50 małych sztuk)
  • 250 gram masła o temperaturze pokojowej
  • 250 gram mąki pszennej 
  • 1 żółtko  
  • 50 ml kefiru (ja dałam jogurt naturalny)
  • 1 cukier waniliowy 
  • słoik powideł śliwkowych (230g)
  • 2 łyżki cukru jeśli nie będziemy lukrować ciastek, ani posypywać cukrem pudrem, jeśli lukrujemy - cukier pomijamy


Wykonanie:


 Masło zmiksować mikserem. Dodać żółtko, cukier waniliowy, jogurt i chwilę miksować całość. Następnie  wsypać mąkę i krótko zmiksować całość na wolnych obrotach najlepiej przy użyciu haka lub  zagnieść  ręcznie. Ciasto przełożyć do miski, przykryć i wstawić na ok. 40 minut do lodówki. Ja przygotowałam sobie ciasto wieczorem, a następnego dnia formowałam ciasteczka i piekłam. Schłodzone ciasto rozwałkowujemy na ok 0.5cm, jeśli będzie się trochę kleiło, podsypujemy niewielką ilością mąki. Z ciasta wycinamy dowolne kwadraty, na środek nakładamy powidła lub marmoladę (nie polecam dżemu - wycieknie). Dwa rogi składamy do środka, lekko przyciskając. Układamy na blachach do ciasta wyłożonych papierem do pieczenia. 



Pieczemy w temp. 185st około 15 minut, do uzyskania złotego koloru. 
Kiedy wystygną posypujemy cukrem pudrem lub lukrujemy. Jeśli dodamy niewielką ilość cukru do ciasta, są pyszne nawet bez lukru.







11 komentarzy:

  1. Aż ślinka cieknie - pyszne są takie domowe ciasteczka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie mogłam się oprzeć patrząc na zdjęcie i zrobiłam dziś , super ciasteczka, na pewno jeszcze nie raz zagoszczą u nas w domu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam Helenko. Popatrz, ja się chyba starzeję, dopiero dzisiaj zauważyłam te ciasteczka. Szukałam czegoś na Fb i się na nie natknęłam . Bardzo Ci dziękuję i przepraszam, że taka gapa jestem- to wszystko chyba przez to kolano- ha, ha. Wybacz Helenko.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pani Helenko, pyszne te ciasteczka... będę je piekła na pewno jeszcze nie raz.
    Pozdrawiam Dorota K.
    Ps zrobiłam kilka z nuttelą, jednak nie wyciekła :) ale z marmoladą smaczniejsze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Suuper Dorotko,że wyszły, no i, że smakowały :)) Z marmoladą są pyszne! Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Ciasteczka są super!! Wczoraj zrobiłam i dziś już prawie ich nie ma :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że smakowały ... ja też je uwielbiam! :))

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Drukuj

Print Friendly and PDF